Fotogalerie

Finanční gramotnost

Vážení rodiče,

na konci minulého týdne se u nás ve třídě uskutečnil projekt s názvem "Finanční gramotnost aneb rozumíme penězům".

Rozumět penězům patří do výbavy moderního člověka stejně jako poskytnout první pomoc nebo používat internet. A porozumění financím je nezbytné, abychom věděli, jak s penězi zacházet zodpovědně. Benjamin Franklin kdysi řekl:"Investice do vědění nesou nejvyšší úrok." V případě řízení rodinných financí to platí doslova.

Náš dvoudenní projekt byl zaměřen na praktické příklady a životní situace, do kterých se dostane většina z nás. Na začátku projektu měly děti mnoho otázek, např.

  • Proč se na papírové bankovky kreslí významné osobnosti?
  • Proč jsou na světě peníze?
  • Proč nejsou všechny peníze stejné?
  • Proč se má šetřit?
  • Jak to vypadá v bance, v místnosti, kde jsou uloženy peníze?

Celý projekt byl rozdělen do několika částí:

  • První setkání s finanční gramotností - děti přemýšlely o tom, co jsou peníze, proč je dobré o nich hovořit, a na základě vytvoření modelových rodin si měly uvědomit, že v každé rodině jsou jiné finanční možnosti.
  • Druhá lekce s názvem Výměnný obchod. Děti se snažily pochopit podstatu výměnného obchodu a to v případě výměny zboží za zboží, nebo zboží za službu. Děti si vyzkoušely napsat pohádku O nešťastném mlynáři, který měl děravou střechu ve mlýně a nabízel za její opravu pytel mouky a inzerát ve kterém se pokoušely vyměnit pro ně méně užitečnou věc za něco velmi potřebného. Závěrem jsme diskutovali o tom, co můžeme a nemůžeme vyměnit.
  • Třetí lekce měla název Peníze. Základem tohoto tématu byl motivační dopis Koruny České, která děti seznamovala s jednotlivými pojmy. Děti se naučily rozeznávat líc a rub mince, poznaly fintilku mezi českými mincemi, po hmatu si vyzkoušely rozeznávání jednotlivých mincí a seznámily se s albem dědy Groše a babičky Duhovky. Ve druhé části lekce jsme se zaměřili na bankovky. Na jejich vznik, velikost, podobu a výrobu. Vyzkoušeli jsme si vyplnit výčetku a "nakrmit nápojový automat."
  • Čtvrtá lekce byla ryze praktická a jmenovala se Jak zkontrolovat nákup. Nejdříve děti prozkoumaly účtenky, které si přinesly z domova - zaměřily se na jednotlivé údaje a na situaci, která vznikne v okamžiku, kdy naleznou na účtence nějakou chybu. V této lekci opět pracovaly se svoji modelovou rodinou a jejich úkolem bylo nejen odhalit chybu na účtence, ale i zdramatizovat případnou reklamaci.
  • Pátá lekce a asi nejvíce očekávaná měla název Pravá nebo padělek. Děti pracovaly se skutečnými bankovkami v hodnotě od 100-2000,- Kč. Zkoumaly jednotlivé ochranné prvky, zaměřily se na pojmy padělek, hologram, průhledka, vodoznak, iridiscentní pruh, EURion a jiné. Největším zážitkem byla práce s UV lampou, která dětem odhalila ochranné prvky pouhým okem neviditelné.
  • Závěrečná lekce s názvem Jedeme na hory byla opět hodně praktická. Děti se naučily vypočítat potřebné náklady na akci, pracovaly s pojmy záloha, doplatek, nadační fond, náklady a jiné. Na modelové rodině si vyzkoušely naplánovat lyžařský kurz, spočítaly nutné výdaje a peníze, které byly po kurzu jejich rodině vráceny.

Na závěr bych chtěla říct, že všichni pracovali s nadšením. Dozvěděli se mnoho nových informací jak teoretických tak praktických. Na vlastní kůži si vyzkoušeli prezentaci svých projektů před celou třídou a dramatizaci jednotlivých scén. Doufám, že se všem projekt líbil a získané poznatky jak teoretické tak praktické budou moci v budoucnu využít.


Přírodověda jinak aneb malí alchymisté

Vytvořte si webové stránky zdarma! Tento web je vytvořený pomocí Webnode. Vytvořte si vlastní stránky zdarma ještě dnes! Vytvořit stránky